
Media (in)Dependence in Bulgaria:
Risks and Trends

Policy Brief No. 60, May 2016

Key points

→	 As a result of the economic crisis of 2009 and the rise 
in internet usage, print media in Bulgaria lost a signifi-
cant portion of its traditional financing and became 
an easy target for external influence.

→	 At the beginning of the 2010s, oligarchic groups ac-
cumulated a ‘media empire’ (including print and on-
line media, TV, printing and distribution facilities) that 
engaged in political engineering, utilizing media as a 
direct tool for state capture during the political crisis 
of 2013 – 2014.

→	 While print media could no longer be financially 
attractive, they preserved their status of an important 
potential source of political influence thanks to the 
capacity to generate media content on a regular 
basis.

→	 Bulgarian media market is dominated by TV, and 
TV usage is the highest among the 28 EU Member 
States.

→	 Media content analysis indicate that a wide spectrum 
of political and economic positions are reflected in 
Bulgarian media. Coverage, however, is often biased 
and unbalanced, depending on the ownership and 
control of specific media.

→	 One of the major threats for media’s independence 
are the PR contracts with government agencies and 
with large business groups, and the tight control of 
media content in private media, leaving limited space 
for critical coverage and investigative journalism. 

→	 The growing importance of social networks as an al-
ternative media presents a unique chance for inde-
pendent journalists to create media content and to 
get paid (through sharing a portion of the revenues 
generated by social networks), thus bypassing the 
traditional media outlets.

With the financial support of the 
Bulgarian Chairmanship of the 

Council of Europe and
Open Society Foundations

The role of Bulgarian media in public life came under 
scrutiny after several media outlets were used as 
an instrument for triggering political crises and for 
political engineering (2013 – 2014). At that time, 
the Bulgarian media market was experiencing the 
impact of two negative trends. On the one hand, the 
economic crisis of 2009 – 2013 had cut advertising 
revenues by half. On the other, the old models of 
media financing were diminished by the use of digital 
technologies and the explosive growth of social 
networks and mobile communications. The loss 
of financial sustainability by the media presented 
unique opportunities for Bulgarian oligarchic 
groups. By accumulating a significant share of the 
media market, they reached an unprecedented 
level of political influence (including direct influence 
on the legislative, executive and judicial powers). 
The media was used as an instrument for state 
capture that could present severe security and	
economic risks.

The Bulgarian media market 
before the 2009 – 2013 crisis
The effect of technological innovations on the 
traditional media market was particularly pronounced 
in Bulgaria. The hike in the number of internet users 
after 2006, when media content became easily 



�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016 Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

accessible on mobile devices1 (Fig. 1) had a devastating 
impact on the circulation of print media (Fig. 4).

Eurobarometer data for 2014 suggest that newspaper 
audience in Bulgaria is one of the smallest in the EU, 
with only 11 % of the population perusing newspapers 
daily (Greece is the only Member State with a smaller 
overall number of newspaper readers, Fig.2).2

As a comparison, media surveys for the period 
2001-2013 indicated that about 50 % to 55 % of the 
population read and purchased newspapers every 
day. One of the main reasons for the record low level 
of newspaper readership seems to be the dramatic fall 
of trust in the print media. Another factor is the low 
personal disposable income in the country.3 That said, 
many Bulgarian readers face the dilemma of indulging 
in the old habit of paging through a newspaper (much 
like the Germans and Scandinavians), or reading the 
easily accessible/free news on the Internet.

1	D ue to the belated development of the telecommunications infrastructure in Bulgaria, the impact of the free media content 
is only felt 7-8 years later than in Western Europe and USA.

2	 Eurobarometer, Media Use in the European Union, 2014.
3	 Bulgaria has the lowest GDP per capita in the EU, and one of the lowest in Europe (IMF 2014 data).
4	 Monitoring of audience ratings shows that Bulgarian listeners (just like populations in all other EU Member States) prefer 

predominantly musical radio stations. This may explain why, despite the arrival of private radio stations as early as 1993 their 
influence over public opinion and political decisions appears to be limited. Due to a lack of solid data one may only guess why 
public radio stations (and BNR’s Horizon programme in particular) seem to be the only ones to have some political leverage.

The turmoil in the print media market started long 
before the hike in Internet usage and the economic 
crisis of 2009 – 2013. The fall in circulation was first 
felt when national private TV stations entered the 
Bulgarian media scene.4 Until then, the only public 
TV in the country, BNT, avoided any controversial 
topics, as well as political or criminal investigations. 
The emergence of the first national private TV, bTV, in 
June 2000, followed three years later by the second 
private player, Nova TV, opened the door for all 
taboo topics to finally reach the TV screen, placing 
an enormous strain on printed media. Newspaper 
journalists, whose articles appeared in print only the 
next day, could hardly compete with their colleagues 
in electronic media. Furthermore, the morning TV 
programmes provided reviews and comments of the 
newspapers that were yet to be purchased by readers 
from kiosks across the country. Along with the loss of 
circulation, print media started to lose its share of the 
advertising market. In the period between 2002 and 

Figure 1. Internet users as per cent of total population

Source:	 Vitosha Research; Digital Agenda; GFK.

10

05
"1

99
6

09
"1

99
8

04
"2

00
0

20
00

20
01

05
"2

00
2

20
02

20
03

08
"2

00
4

10
"2

00
4

12
"2

00
4

20
04

02
"2

00
5

04
"2

00
5

06
"2

00
5

09
"2

00
5

11
"2

00
5

01
"2

00
6

20
06

20
07

20
09

20
11

20
13

20
15

0

20

30

40

50

60



Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

2008, the overall advertising market in Bulgaria rose 
by 235 %. Print media maintained a healthy growth 
in advertising revenue: while market share fell from 
33 % to 21 %, net receipts from advertising more than 
doubled, from 51M BGN to 110M BGN.

Despite the rising revenues, however, shrinking 
circulation remained a major challenge for the 
newspapers. Precise data on the circulation of print 
media proves very hard to find. Still, expert estimates 
place the circulation of dailies at about 1.0 to 1.1M 
at the beginning of the century,5 while in 2008, the 
year preceding the crisis, circulation fell to 300 to 400 
thousand copies. If we assume that the estimated 
profit per sold copy used to be about 25 % to 35 %, 
declining circulation in 2008 notably translated in 

lost profits in the order of 30M to 40M BGN. Even 
greater was the threat from the loss of revenue from 
classified ads that small companies and citizens used 
to publish in local and national papers. There are no 
hard data on the impact of the decline in this segment 
(caused by the replacement effect of Internet sites 
and web search engines), but most probably the 
lost revenue nationwide is in the tens of millions. 
To cope with the falling circulation (and despite the 
rising revenues) print media strived to boost sales 
by being as extreme and aggressive as possible.6 
Not to be left behind, TV news and commentary 
programmes were forced to follow the same style. 
The outright “yellow press” experienced a boom and 
took away some of the readers of the more serious 
newspapers.7 However, its overall impact on the print 

Figure 2. Print media readers in the EU, 2014

Source:	 Eurobarometer.

FI SE LU DE AT NL DK EE BE IE SI EU28 UK FR LT HR IT PT MT ES HU LV SK CZ CY RO PL BG EL

0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0

0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 1 0 1 1 0 1 0 0 4 1 1 0 0 3 0 1 0
1 1 6 4 3 10 9 6 17 9 11 15 15 20 11 10 17 14 33 28

18 14 12 12 31 28 17 19 26
5 6

8 12 8
11 17

19

14

15 22
19 17

21

14 27
23 18

13
20

26
21 25 24

22 31

27 30
40

23 23
23 28

34

25
26 33

29

41

33 32 35

28

44

33 34
41

32 31 31

44 43 45

30

26

42
39

27

71 70
63

56 55 54
47

42
39

35 34 33 32 31 30 29
26 26

22 21 21 20 19 19 17
12 12 11

7

5	D ata provided by the National Statistics Institute (NSI) seem to overestimate the circulation. According to NSI, circulation of 
dailies was 1.221M in 2000 and 864,000 in 2014.

6	 This style of print media was dubbed “yellow and black” by Georgi Lozanov, a Bulgarian media expert and long standing 
chairman  of the Council on Electronic Media (http://www.lentata.com/page_6128.html)

7	 Медиите и политиката (Media and Politics). София: Фондация „Медийна демокрация”, Фондация „Конрад Аденауер”, 
2011.



�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016 Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

media market remained limited. The major player 
in Bulgaria was the German publishing group WAZ, 
dominating the market through 24 Chasa and Trud 
(the two largest circulation papers in Bulgaria – which, 
ironically, competed intensely as far as news content 
was concerned). The near monopoly status of WAZ 
caused a public scandal, which “subsided after the 
Bulgarian Competition Commission and the Supreme 
Administrative Court generously refrained from 
action. Media analysts believe that the reason large 
circulation papers have retained their leading position 
is that the yellow press is their Frankenstein. As early 
as the mid-1990s the leading papers had emerged as 
successful ‘hybrids’ where ‘yellow’ topics co-existed 
with serious journalism”.8

The great shifts in the media market began at the 
end of the ‘affluent years’ (2007 – 2008). The real 
estate boom had generated record amounts of 
capital and the country had just joined the EU. For the 
first time the Bulgarian media market was attracting 
new strategic investors, both foreign and domestic: 

the Central European Media Enterprises Ltd. (CME) 
acquired the third national TV – TV2 and Ring TV (from 
Krassimir Gergov, for 172M USD); TV7, another private 
national TV, was bought by a consortium of the banker 
Tsvetan Vasilev and Krasteva-Peevski. The newly 
emerged group of Krasteva-Peevski (closely related to 
the DPS party)9 also acquired from Petyo Blaskov the 
newspaper group he had previously owned (including 
the dailies Telegraph, Monitor and the weekly Politika). 
Blaskov’s group was the third largest in its segment 
by revenue. A new TV station was set up, focusing 
on news, ReTV (Citizens Media Foundation).10 Two 
newspapers entered into the market, Klasa (owned 
by Krassimir Gergov) and Express (owned by Lyubomir 
Pavlov). A number of magazines and media sites also 
emerged and could afford to operate lastingly without 
profit. At the same time, the established large foreign 
media owners estimated that the Bulgarian market 
had reached its peak and it was time for them to 
make an exit. Some of them, like the Greek magnate 
Minos Kyriakou (owner of Nova TV) made a deal with 
the Swedish Modern Times Group as early as 2008. 

Figure 3. Advertising revenue (in M BGN) and market share of TV and print media (2002 – 2008)

Source:	 GARB – Piero.

76.3
88.6

51.2

105.6

53.2

140.1

53.9

183.3

68.5

93.5

257.6240.3

101.8 109.5

48.9
50.4

52.4 51.9
49.4

50.7 49.7

32.8
30.2

26.7
25.4 25.2 21.5 21.1

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

50

0

100

150

200

250

300

2002 2003 2005 20062004 2007 2008

TV % Print media %TV (M BGN) Print media (M BGN)

8	I bid.
9	 Since the beginning of the 1990s, DPS (Movement for Rights and Freedom) has hold the balance of power in most post-

Communist governments. It is perceived as the party of Bulgaria’s Muslim minority. With an electorate of roughly 10-15 %, 
the party has exercised a disproportionately higher influence on modern Bulgarian politics.

10	 The investor supporting this project was George Soros, represented by Ivan Krastev, Ivo Prokopiev and Svetoslav Bozhilov.



Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

Others, like Rupert Murdoch (owner of Bulgaria’s 
leading private TV, bTV), and WAZ, were slowed down 
by the crisis and were able to exit the Bulgarian media 
market as late as 2010.

Against the background of severe competition for 
readers and viewers, the media market recorded 
an impressive surge in the two years preceding 
the crisis. Along with rising advertising revenues 
(over 500M BGN per year), the media employed 
increasingly more people. National newspapers,11 for 
instance, increased their staff by 42 % (from 1 107 
to 1 573 employees) between 2005 and 2008,12 
an increase that was in line with a hike in overall 
revenue (from 111.2M to 166.6M BGN). For the first 
time, journalists and editors were in short supply. As 
a result, salaries were on the rise and some of the 
newly emerged media (e.g. Klasa newspaper, other 

magazines and media sites) had a hard time finding 
highly professional teams.13

The 2009 – 2013 crisis and the 
‘political investment’ in media
The good fortune of Bulgarian media came to an end 
with the 2009 economic crisis and the accelerated use 
of social networks and Internet in general on mobile 
devices.

The scope of the crisis is most visible in the net receipts 
from advertising (actual revenue adjusted with the 
discounts offered by media) – the decline in 2009 was 
a shocking 42 %. While the total advertising market 
amounted to 518M BGN in 2008, in 2012 – 2013 it 
crashed to about 305M BGN (Fig. 4).

11	 The calculation is based on available data for all active national newspapers at the time: Telegraf, New Media Group, 
16 chasa, Ikonomedia, Media Holding, Standart news, Duma 2008, Sega, New Bulgarian Media Group, Monitor, Banker, 
Novinar, Tema news, Klasa.

12	 The first year for which public data on staff are available is 2005.
13	 e-vestnik.bg: „Какво продаде Блъсков (за 3 млн. евро?) и кой го купи” (What did Blaskov sell for 3M EUR and who bought 

it – in Bulgarian), 31.7.2007.

Figure 4. Advertising market (in M BGN), with share of TV and print media (2002 – 2014)

Source:	 GARB – Piero.



�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016 Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

While TV was not affected as much as the print 
media by the expansion of the Internet and online 
technologies, TV revenue also took a hit, declining by 
31.5 % in the period 2008 – 2011. However, TV was 
able to recover quickly some of the lost revenue by 
taking over market share from the print media. The 
situation with the press was far more dramatic, with a 
fall in revenue between 2008 and 2013 in the order of 
63 %, and market share shrinking to 13 % (Fig. 5).

The efforts of print media to compensate the lost 
revenue with online products had limited effect. 
Overall, attempts to introduce paid subscriptions for 
online content, similar to newspapers in Western 
Europe and USA, were not successful.14 Revenue from 
online advertising, contrary to initial expectations, 
did not grow after 2008 and remained at a low level 
(Fig. 5).

It is not possible to estimate the weight of various 
factors, as available revenue data is not sufficiently 
detailed. Financial reports of the national newspapers 
can only confirm that print media followed the 
overall trend of the advertising market – a fall of 
59 % between 2008 (when it registered a peak) and 
2014 (Fig. 6).

Despite the crisis (or, maybe, precisely because of it) 
print media became the subject of severe clashes. The 
exit of the German WAZ from the Bulgarian market is 
quite indicative. The void left by WAZ caused a heated 
battle involving several Bulgarian oligarchic groups 
and public institutions.

Both observers and participants in this conflict 
agree that the main object of dispute were the two 
most influential dailies in Bulgaria, 24 chasa and 
Trud, and that their most valuable asset was the 
capacity to generate media content. Early on, when 
online media mushroomed, it became clear that the 
new media outlets would face a serious challenge 
in meeting the demand for quality content on a 
regular basis.

The major value of print media, not diminished by 
the crash of their financial model, is their political 
influence. The old/well established newspaper teams 
are still able to create far more engaging content 
and cover more topics than television. The everyday 
production of stories, facts, scandals, arguments for 
and against, and interpretation of events remained a 
field dominated by journalists from print media. While 
these media could no longer be financially attractive, 

14	 The major reason for the failure is the low household incomes, exacerbated by the crisis, and lack of copyright enforcement, 
in particular in the online media.

Figure 5. Print media and online advertising revenue (in M BGN), 2002 – 2014

Source:	 GARB – Piero.

68.5

93.5

101.8
109.5

67.6

46.1 44.5 42.1 40.0 41.4

3.6 6.8
12.9

20.9 21.0 22.0 24.7 24.7
20.6 19.0

0.0

20.0

40.0

60.0

80.0

100.0

120.0

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

Print media Online media

68.5

93.5

101.8
109.5

67.6

46.1 44.5 42.1 40.0 41.4

3.6 6.8
12.9

20.9 21.0 22.0 24.7 24.7
20.6 19.0

0.0

20.0

40.0

60.0

80.0

100.0

120.0

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

Print media Online media

68.5

93.5

101.8
109.5

67.6

46.1 44.5 42.1 40.0 41.4

3.6 6.8
12.9

20.9 21.0 22.0 24.7 24.7
20.6 19.0

0.0

20.0

40.0

60.0

80.0

100.0

120.0

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

Print media Online media



Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

they preserved their status of an important potential 
source of political influence.

The strategy to generate content and maintain 
political influence is quite evident from the data on 
the dynamics of newspaper revenue and employed 
personnel (Fig. 6 presents data for national 
newspapers which were active as of 2014). While 
revenue loss amounted to 59 %, the cuts in personnel 
were only 26 %.

Continued financial losses of the companies publishing 
national newspapers suggest that there are other, 
non-economic reasons which make them keep their 
staff and continue operations (Fig. 7).

A new business model emerged with the setup of New 
Bulgarian Media Group (NBMG).15 The entry of the 
group itself was probably one of the most significant 
events in the recent history of the Bulgarian print 
media market.

Figure 6. Revenue (in thousand BGN) and personnel in national print media, 2005 – 2014

Source:	 Trade register.

200

0

400

600

800

1,000

1,200

1,400

1,600

1,800

10,000

0

20,000

30,000

40,000

50,000

60,000

70,000

80,000

90,000

Revenue

Employees

2005
2006

2007
2008

2009
2010

2011
2012

2013
2014

15	N BMG is a Bulgarian holding company. It owns six newspapers (3 national dailies, 2 national weeklies and one regional 
paper).

16	 ‘Political investments in media’ usually involve initial financing provided by a business group to certain media. The financed 
media is tasked to provide positive coverage and/or outright propaganda for a given political party/group. In return, the 
political party/group delivers a variety of favours (procurement contracts, laws and regulations in benefit of the investor, 
interference with/shielding from possible criminal investigations, etc.). If for any reason the political entity fails to deliver the 
expected favours, media support is withdrawn and replaced by intense negative coverage.

Figure 7. Profit (loss) of national print media
(in thousand EUR), 2005 – 2014

Source:	 Trade register.

10,553
10,177

15,526

24,947

9,190

-5,706 -6,618

-1,697
-4,221 -4,017

-10,000

-5,000

5,000

0

10,000

15,000

20,000

25,000

30,000

2005
2006

2007
2008

2009
2010

2011
2012

2013
2014

Various media analysts claim that the so called 
‘political investment’ in media16 could be observed 
as early as the 1990s, with the end of the ‘classical’ 
media model. Newspapers like Standart, Kontinent, 
Express, 1000 Days, and other less prominent dailies 



�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016 Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

and magazines, could be viewed as typical political 
projects. However, in the 1990s, after the initial 
investment, these newspapers either managed to 
survive financially or were left to collapse. In the 
period before the 2009 crisis, the annual cost for a 
small newspaper with a circulation of about 10 000 
was 2M BGN, a sum that a large Bulgarian business 
group could easily afford for a couple of years.

Initially, the NBMG-KTB17 business model, when 
launched in the summer of 2007, did not differ from 
other political investments. The deal with media 
entrepreneur Petyo Blaskov included three different 
papers: Telegraph (the most inexpensive tabloid, 
with 60 000 print run); Monitor (with a print run 
about 10 000), and the quality weekly Politika. The 
media group of Blaskov was defined at that time as 
an alternative centre of influence, with a pronounced 
critical, nationalist stand. In 2008, TV7, a national TV 
channel, was added to the new media group. This 
was the first time when a national TV, where initial 
investment is 3-4 times higher than any circulating 
newspaper, became an integral part of a ‘political 
investment’.

Unlike previous models, the group went on to absorb 
other media outlets: the initial acquisitions were 

followed by Novinar, Zasada and Weekend, the paper 
with the highest circulation in Bulgaria. The group 
expanded in the regional print media market as well, 
with the purchase of Maritsa in Plovidiv, Struma in 
Blagoevgrad, Chernomorski Far and Faktor in Bourgas, 
Borba in Veliko Tarnovo, etc. Further acquisitions 
included online media Vseki Den, Blits, Bnews.bg; 
magazines like Top Gear, Autobild, Weekend na zhenata, 
Biograph and others. After the NBMG-KTB group 
acquired the largest printing house in the Balkans, 
Rodina, it was perceived as a de facto media empire. 
The threat of monopolizing the media market became 
even greater after the group got possession of 70 % to 
80 % of the distributors of print media in Bulgaria.

As the economic crisis deepened, the success of the 
NBMG-KTB model became evident, in sharp contrast 
to other print media (Fig. 8 and 9). The only year when 
the group registered a loss was 2011, while all other 
big media suffered losses for the entire 2011 – 2014 
period.

Advertising revenue data provide a clear explanation 
for the varying results. According to TNS/TV Plan, in 
2009 NBMG’s publications Monitor, Telegraph and 
Politika increased their advertising revenues by 37 %, 
94 % и 181 %, respectively, while all other print media 

17	K TB (the Corporate Commercial Bank AD), was the fourth largest bank in Bulgaria in terms of assets and third in terms of net 
profit at the end of 2013. In 2014, the bank’s license was revoked by the Bulgarian National Bank and it ceased operations. The 
result was that a significant source of political investments in media was no longer available.

Figure 8. Employees of national newspapers and of New Bulgarian Media Group (NBMG), 2005 – 2014

Source:	 Trade register.

NBMG 

Na�onal print media
(excluding NBMG) 

143

964

154

1,033

179

1,226

185

1,388

182

1,323

200

1,207

227

1,127

250

1,184

230

1,039

230

938

200

0

400

600

800

1,000

1,200

1,400

1,600

2005
2006

2007
2008

2009
2010

2011
2012

2013
2014



Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

�

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

reported either declining or flat revenues (helped by 
the elections for European and for national parliament 
that year). The advertising model of NBMG-KTB group 
is indeed quite remarkable: the major advertisers 
in the group’s papers are companies where KTB has 
either a share or has provided long-term debt (as it 
became evident after the collapse of the bank). The 
list of advertisers included KIA Motors, Vivacom, 
Technomarket and other companies financed by KTB, 
KTB itself, the brokerage company Fina-C (where 
Tsvetan Vasilev, the effective owner of KTB, is a 
shareholder).

The founders of the media group must have been 
aware that newspapers and online media alone would 
not be enough to muster significant political influence. 
A national TV (with more than one channel) had to 
be thrown in as well: hence the acquisition of TV7 
and BBT/News7. The TV business, however, requires 
enormous financial resources, even for a small market 
like Bulgaria. To be successful, a new TV station has to 
compete with the two national private TVs, bTV and 
Nova TV, and also with the state-owned BNT, whose 
combined revenues in 2008 was 292M BGN.18

Financing of this scale could not be provided through 
the advertising budgets of the companies closely 

related to KTB. So the NBMG-KTB model evolved 
to include loans made from KTB to its affiliated 
companies, which in turn provided loans to TV7 and 
BBT. While the financial losses of the two TV stations 
at the time of entry were reasonable, they grew 
exponentially after 2010, thus requiring continued 
borrowing (Table 1).

Figure 9. Profit (loss) of national print media (excl. NBMG) and NBMG (in thousand EUR), 2005 – 2014

Source:	 Trade register.

-106 58

2,828

9,702
8,136

1,640
-257

9,930

2,618
1,595

-15,000

-10,000

-5,000

5,000

0

10,000

15,000

20,000

2005
2006

2007
2008

2009
2010

2011
2012

2013
2014

Na�onal print media
(excluding NBMG)

NBMG

10,659 10,118

12,698

15,245

1,054

-7,346 -6,360

-11,627

-6,840
-5,612

18	 Trade register. Revenue for BNT, the Bulgarian public TV, includes the state subsidy.

Table 1. Employees, revenues and profit/loss of 
TV7 and BBT (2008 – 2014)

Employees
Revenues 
(M EUR)

Loss
(M EUR)

2008 354 4,287 -4,072
2009 399 5,246 -5,762
2010 353 4,914 -9,079
2011 429 6,025 -14,211
2012 469 6,988 -17,102
2013 533 9,764 -48,102
2014 453 5,657 -31,450

Source: Public company data.

The financial data provide a clear indication of the 
evolution of the model. If until 2009 the group was 
focused on print and online media, in the following 
period the bulk of financing was shifted toward TV. 



10

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016 Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

While revenues generated by the two TV companies 
did not achieve any significant growth, their annual 
budgets sky-rocketed from 27M in 2010 to 112M BGN 
in 2013 (when it seems their budgets exceeded those 
of bTV and Nova TV).

Combining the print media and the TV stations 
budgets of NBMG-KTB, it can be claimed that ‘political 
investments’ in the dramatic 2013 amounted to over 
150M BGN.

Political investments are extremely difficult to prove 
but sudden switches in the political stand of certain 
media can be demonstrated with sufficient empirical 
data. The figure below shows the evolution of 
political positions supported by the NBMG-KTB group 
(Fig. 10).19

The logic behind the abrupt changes in attitudes can 
be understood only in the political context of the 
period. Before the 2009 parliamentary elections, 
the media of the NBMG-KTB group were supportive 
of the ruling triple coalition (BSP, DPS and NDSV). As 
the group is politically affiliated with DPS, the positive 
attitude to the government was quite natural, as was 
its critical stance toward the then oppositional GERB 
and its leader, Boyko Borissov. After the electoral 
victory of GERB and the setting up of the first GERB 
cabinet, the media of the group turned into GERB’s 
extreme supporters. The second abrupt switch came 
at the end of March 2013, following almost 4 years 
of unconditional support for GERB and Borissov. The 
media of NBMG-KTB group turned against Borissov 
after his resignation as Prime Minister in February 
2013, in the period before the May 2013 early 
elections. In the next 12 months these media once 
again were GERB’s most ardent critics. Their position 
was reversed for a third time at the end of 2014, when 
the second Borissov cabinet was formed, and from 
extreme opponents the NBMG-KTB media turned 
into most energetic supporters of GERB.

Such change of hearts in favour of the winning 
political party is not so unusual. What sets the NBMG-

KTB media group apart is not even the extremes in its 
pro and contra behavior, but its active involvement 
in ‘political engineering’. Unique in this respect is the 
2013 – 2014 period. For the first time in the political 
history of the country a national TV violated the ban 
on campaigning in the last day before the elections, 
broadcasting strong and debatable accusations 
against one of the competing parties, GERB. According 
to GERB, the accusations aired by TV7 discouraged a 
significant share of GERB’s potential supporters and 
impacted negatively overall voters’ activity.

The media empire of NBMG-KTB assumed quite a 
nonstandard role in the political engineering that 
followed the mass street protests against the attempt 
to appoint Mr. Peevski as chairman of the State Agency 
for National Security (DANS). Within a week after the 
failed attempt on 14 June 2013, the media controlled 
by the group started developing ‘content’ designed 
to discredit the street protests. A constant flow of 
news and commentaries was generated, claiming 
that ‘the protests were paid’, there were ‘foreign 
interests behind the protests’, and that ‘criminal 
bosses’ were trying to cause street violence. Various 
catch phrases were invented to split protesters and 
minimize the impact of the protests: “Sofia vs the rest 
of the country’, ‘the rich against the poor’, etc. Later 
the ideology of the ‘contra-protest’ was devised. The 
regular generation of ‘news’ evolved into a campaign 
that was striving to attract attention on national TV, 
newspaper forums and in the new, much harder to 
control, battleground – the social networks.

Later on, capitalizing on the counter-protests 
strategy, the TV anchor Nikolay Barekov (the leading 
character in the pre-election day drama) founded his 
own political party, with solid support from TV7. For 
several months TV7 became a platform dedicated 
to his election campaign. According to interviews, 
journalist investigation and a survey by the Center for 
the Study of Democracy, TV7 had a crucial role in the 
making of the new party. It is claimed that the NBMG-
KTB group also provided the financing needed for 
setting up the organizational structure of Barekov’s 

19	 The data in Fig. 10 is from the media monitoring carried out by the Media Democracy Foundation since 2009. Attitudes 
toward PM Boyko Borissov have been selected, as he is the most often mentioned political figure in Bulgarian media.



Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

11

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

Figure 10. Prevailing attitudes toward Boyko Borissov in the media of NBMG-KTB group
(2009 – 2015)

Source:	 Media Democracy Foundation.



12

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016 Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

party. Costs included transportation of football fans, 
and fees for artists, local journalists and politicians 
for participation in party rallies across the country.20 
ТV7 broadcasted the party rallies, aired results of 
opinion polls specifically commissioned by the party, 
produced documentaries to highlight the new party’s 
ideology. The outcome of all these efforts was the 
making from scratch of a political entity, Bulgaria 
without Censorship, which grew to become the 4th 
largest party and won 10.66 % of the vote in the 
European Parliament elections in May 2014. At the 
early parliamentary election in the autumn of 2014, 
Barekov’s party received 5.7 % of the vote and was 
represented in the Bulgarian Parliament (although by 
that time the NBMG-KTB group had collapsed due to 
internal conflicts among its owners). KTB was placed 
under special supervision, and was later pronounced 
bankrupt. As the TV companies in the media empire 
are affiliated with Tsvetan Vasilev (KTB owner), 
they were left without financing and in 2015 were 
pronounced unsolvable.

A critical issue with the generation of content (by 
print and online media) is the concentration of power 
by the NBMG-KTB group. A review of revenues and 
personnel employed by print media indicates how the 
NBMG group captured an ever larger share of the 
market (Table 2).

The newspapers of NBMG climbed from a 14 % share 
of the print media market in 2007 to 37 % in 2014. 
Whether the group was able to maintain its dominating 
position in 2015, after the collapse of KTB, is still early 
to say, as data for 2015 is not available yet.

The harshest problem faced by journalists in 
Bulgaria continues to be the shrinking labour market. 
Journalists who disagree with their editors or the 
owners of the media can hardly find an alternative 
media to work for. Instead of fulfilling a mission, freely 
choosing their topics and generating independent 
content, journalists feel they are ‘simply hired to 
perform a job like any other’.

At the beginning of the crisis, NBMG employed 11.8 % 
of all print media journalists. In 2014, its share rose to 
19.4 %. The scale of dependence from the NBMG-KTB 
group became known only after the bankruptcy of KTB. 
It turned out that the control over a large portion of the 
print and online media had been guaranteed namely 
through a series of loans provided by KTB (Fig. 11).

Taken together, the media which either received 
a loan or was owned by the NBMG-KTB group 
employed about 70 % of all print media journalists 
in Bulgaria.

The inability to be financially sustainable remains 
the main problem for a large part of the print 
media. The so called ‘PR media contracts’21 have 
become an important source of revenue, but they 
also limit the media independence. There is no 
publicly available data to measure the size of the 
market for PR contracts, or in fact the specifics of 
those contracts. Sporadic referrals have been made 
to clauses that protect the confidentiality of actual 
owners or individual companies, and more generally 
conceal the ‘alignment of editorial policy and content’ 
that can hurt the interest of the companies paying 

Table 2. Revenues of NBMG and all print media 
(in M EUR), 2005 – 2014

NBMG
Print media 

total
% NBMG

2005 4,456 57,022 7.8%
2006 6,352 60,550 10.5%
2007 10,199 72,920 14.0%
2008 26,314 85,442 30.8%
2009 26,480 72,386 36.6%
2010 13,691 50,365 27.2%
2011 14,419 46,048 31.3%
2012 15,030 41,988 35.8%
2013 12,972 37,119 34.9%
2014. 13,192 35,669 37.0%

Source: Trade register and public company data.

20	 Radicalisation in Bulgaria: Threats and Trends, Center for the Study of Democracy, 2015.
21	I nterviewed newspaper journalists and editors have mentioned PR contracts with banks, insurance companies, tobacco 

companies, alcohol producers, fuel distributors, construction companies.   



Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

13

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

Bulit 2007
EOOD

6,4 M
EUR

Presa 
Tema

Standart 
Struma 
Maritsa

24 Chasa 
Trud

6,5 M
EUR

2,5 M
BGN

Obedineni svobodni
medii AD

Seiga Consult
EOOD Pro News AD

GM Press AD

BG Corporation
EOOD

KTB
Show
Blits

Figure 11. Credits by KTB to print media

Source:	 Протестна мрежа (Protest Network).

Figure 12. TV usage in the EU (2014)

Source:	 Eurobarometer.

for PR services. Put simply, the effect of all these 
contracts is that an editorial ‘veto’ is imposed on 
media coverage. PR contracts have an even stronger 
impact on the regional press, where relatively small 
amounts can secure media comfort for mayors and 
local companies.

Data from research on the advertising market shows 
that television remains the predominant medium in 
the country. Bulgaria is the leading EU country in 
terms of TV viewership (Fig. 12). The most significant 
problem of the media market, emphasized by both 
journalists and observers, is that even in the large 



14

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016 Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

private TV groups (bTV and Nova TV), media content is 
under tight control. A very small group of editors and 
producers who base their decisions on the audience/
market ratings, try to maintain a political balance and 
avoid risky topics.

Balance seeking on the part of the two large 
TV groups provides an especially well-received 
opportunity for PR experts from political parties 
and big economic groups to influence and neutralize 
negative/critical materials. The political crisis from 
the summer of 2013 provided a clear illustration of 
this trend. The big TV channels strived to provide 
equal coverage of both the anti-government and 
pro-government protesters, i.e. to look for the ‘right 
balance’ regardless of obvious differences in the 
scale and spontaneity of the two protests. At the 
same time, all media controlled by the NBMG-KTB 
group produced media content that was grossly 
unbalanced in favour of the then ruling coalition and 
against the civic anti-government protests.

Despite their dominance, the big TV stations (just like 
the print media) face the new challenges of digital 

technology and communications. The sharp rise of 
social media has diminished the ability of oligarchic 
groups to exercise control over content.

Studies show that Facebook has caused a real media 
turbulence in Bulgaria. The 2009 – 2011 period saw 
a boom in the number of members and intensity of 
usage. From about 60 000 users in mid-2008, the 
number reached 450 000 in 2009, only to achieve a 
new high of nearly 2 million in 2011 (Fig. 13). It should 
be noted that Facebook usage in Bulgaria is consist-
ently higher than the average for the EU (Fig. 14).

After reaching about 80 % of the population aged 
18-35 in 2011, Facebook has turned not just into a 
platform for sharing media content, but also into an 
extremely effective instrument for organising civic 
actions. In the autumn of 2011, an initial wave of 
protests was observed after an incident involving the 
son of a notorious criminal business figure, Tsar Kiro. 
This was followed by a series of environmental protests 
in 2012, to reach a climax in 2013 when a series of 
civic protests (the most massive the country had seen 
since 1990) were organized through Facebook.22

Figure 13. Facebook users (2008 – 2015)

Source:	 European Commission (Digital Scoreboard).

22	 Политическият възход на социалните мрежи, Фондация „Медийна демокрация”, 2013 (The Political Rise of Social 
Networks – in Bulgarian).



Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

15

Media (in)Dependence in Bulgaria: Risks and TrendsPOLICY BRIEFNo 60 May 2016

Confrontations in social media showed that content 
is a key factor in the fight over political influence. 
The difference however was that in this new type of 
media the PR experts and commercial budgets had 
significantly smaller sway over public opinion. The 
creation of content proved to be largely cheaper 
and access was granted to leaders of public opinion 
beyond the ‘approved’ list of established journalists.

The most optimistic fact surrounding the boom of 
Facebook, YouTube, Twitter and other social media 
is that it brings new opportunities and models of 
financing. As discussed above, advertising budgets 
aimed at Internet media sites have stagnated since 
2009. Google platforms however register a sharp 

Figure 14. Internet users of social media (2011 – 2015)

Source:	 European Commission (Digital Scoreboard).

increase in this regard. According to the Interactive 
Advertising Bureau, the annual increase in revenues 
for Facebook equals more than 66 %, whereas 
Google saw a rise of about 20 %.23 Estimates for 2015 
suggest those two companies alone have managed 
to generate profits in the order of 120 and 150M 
BGN24 or nearly half of the official advertising market 
in Bulgaria.

The growing importance of social networks as an 
alternative media presents a unique chance for 
independent journalists to create media content and 
to get paid (through sharing a portion of the revenues 
generated by social networks), thus bypassing the 
traditional media outlets.

23	 Bloomberg TV Bulgaria (http://www.bloombergtv.bg/v-razvitie/2016-04-01/do-3-4-godini-byudzhetite-za-internet-shte-sa-
poveche-otkolkoto-za-televiziya)

24	I t should be noted that Google revenue comes not only from advertising, but also from other products and services, such as 
Google Play, Google Drive, Google Play Music. There is no public information about the share of these products and services 
in Google’s total revenue in Bulgaria.




