D

CENTER FOR
THE STUDY OF
DEMOCRACY

Mapping the Links between Russian Influence and
Media Capture in Black Sea Countries

Russia’s influence over the media sector in Central and East Europe and its effect on democratic governance
in these countries has become a growing concern. To address these issues, the Center for the Study of
Democracy (CSD) has engaged in analyzing the Russian economic footprint and ownership links in the media
sector in the Black Sea region. The preliminary results! provide an overview of the tools used by Russian-
controlled media for disseminating content and political messages.

In Bulgaria, media ownership is not the primary means of influence, but rather the Russia-backed community
of content creators and providers such as online news platforms, independent journalists, bloggers and
internet trolls. The existence of Russia-related non-media companies from the energy, real estate and
banking sectors in the shareholding and management of media companies also influences to a large extend
the decisions-making and agenda-setting. In addition, the dissemination of pro-Russian and anti-Western or
anti-EU narratives gain important political backup by party initiatives and officially expressed positions on
diverse topics, or by biased representation of selected Russia-related national and international infrastructure
projects (e.g. in energy) or of selected Russia-related activities and events in the fields of culture, science
and education, sport, and international policy. The preliminary analysis of media ownership in Bulgaria, based
on corporate databases, shows three sub-groups of companies. The first one, which is the smallest — with
less than EUR 0,5 min annual turnover in 2016, comprises of media companies, directly owned or controlled
by Russian legal or physical entities. The second, bigger group with about EUR 3 — 5 min annual turnover in
2016, includes media companies either related to the first group or having considerable shareholding or
management links with Russian-led businesses. The third, biggest group with about EUR 20-25 mIn annual
turnover in 2016, includes non-media companies from sectors such as energy, real estate, banking and
financing, etc. that are formally related to Bulgarian independent media companies but at the same time have
also considerable shareholding or management links to Russia. The second and particularly, the third group
of companies could be seen as potential influencers to media through their marketing budgets, opportunities
for agenda setting and dissemination of information. The interactions between the companies from the three
groups are hidden for the general audience and even for the media experts but they could clarify the links
between Russian economic footprint in the country and media discourses and narratives.

In Georgia the media is the main source of anti-
western messages, followed by the pro-
Russian political agenda of some political

Figure 1. Typology of anti-Western messages in
Georgia (%)

parties. The most common media propaganda Identity/human
methods used are the fake news, photo g rights/values
fabrications, conspiracy  theories and #' NATO
demonization of NATO, the European Union 32

and the European values. The country is faced 13,5 ¢ West

by numerous challenges in the media sector: a

trend of legitimization of pro-Kremlin media USA

outlets through service contracts; scarce

financial resources of local media; and political 20 = EU
polarization. The Freedom House’s Press 20,1

Freedom Index 2017 ranks Georgia with total NGOs

score of 50 (0 being most free, and 100 — least

free). In 2016, there was an increase seen in  Note: based on 1,258 anti-Western messages were
messages against NATO (20.1%)2. This  analyzed in Georgian media outlets and other sources.
increase was further proved by results of public Source: Anti-Western Propaganda, Media Development
opinion polls: while in 2013 November, the Foundation, UN Association of Georgia, 2016.

support for the integration into NATO comprised

81%, it decreased to 61% in 2016°. The EU and the Association Agreement were equated to the obligation
to receive migrants and the threat of terrorism while visa liberalization and European integration were equated
to a demographic threat. The main source of anti-western messages in the media can be divided into two
groups: openly pro-Kremlin outlets (Georgia & World, Sakinformi, Politicano) and anti-liberal, ethno-
nationalist platforms (Obieqtivi TV, Asaval-Dasavali, Alia) with qualitatively identical messages. In that

1 Based on the discussion from the workshop “Mapping the Links between Russian Influence and Media Capture in the Black Sea Countries”,
held on 22 February 2018 at the Center for the Study of Democracy.
2 Anti-Western Propaganda, Media Development Foundation, UN Association of Georgia, 2016.

3 NDI (2016), Public Attitudes in Georgia.
Bl S | T I he I;I“_Ck Sea Trust _ This publication is funded by a grant provided by the Black Sea Trust, a project
for Regional Cooperation by the German Marshall Fund of the United States. Opinions expressed in the
A PROJECT OF THE GERMAN MARSHALL FUND publication do not necessarily represent those of the Black Sea Trust, the
German Marshal Fund, or its partners.



http://www.csd.bg/artShow.php?id=18160
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/65/file/eng/Antidasavluri-ENG-web_(2).pdf
https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI_November%202016%20poll_political_ENG_vf.pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/65/file/eng/Antidasavluri-ENG-web_(2).pdf

SO

CENTER FOR
THE STUDY OF
DEMOCRACY

context, more efforts are necessary for the exposure of disinformation, not only in mainstream media but also
of smaller platforms which are multiplied by means of social networks. Media literacy programs must be
introduced so that citizens develop skills of checking fake information and avoid being consumers and

disseminators of disinformation®. A good example in that respect provides the Myth Detector website.

To legitimize the message propaganda platforms conceal original sources. Propagandists actively utilize
deflective or source-concealing model. The receiver perceives the information as coming from direct sources
and does not associates it with the initial source. The chart below shows the various methods of hiding
Russian disinformation sources. The highlighted with red color media on the Figure 2 bellow shows those
Russian outlets that have been identified openly in the material published in the Georgian media. In most of

the cases, the Georgian media concealed Russian primary sources®.

Figure 2. Deflective Method of Hiding Russian Disinformation Sources

— Hesagucimvas razera

PROKREMLIST = Nowasinio _— ANTI-LIBERAL
EDITIONS L e < ETHNO-NATIONALIST
Agoraxov EDITIONS
SAQINFORMI Apeyaesrin darst A A
Rnbee.ru ‘OoBIEQTIVI
POLITICANO goorr o ~
Sputnik  pace 1B 24

ASAVAL-DAS
AVALI

AprysenTsI i daxTst

l / ALIA HOLDING
ApryserTeinartst ~_ CpoSommas mpecca

Ce —— Hosopoceust
—— JKypuauct rosopuT

HapsIrpaj Te
Twopercentdaily.com
news2.ru

— Politikus.ru
KypHATHCTCKAA NpaBia
lanewstoday.ru

Sovsekretno.ru
Vpressaru —" ~ Rossia Today
— ~— Mocxsa-Tpernit Py

i Pure

Eg.ru =

Tensa-Bsrasa

GEORGIA&WORLD

Kont

SATIRICAL-HU
MOROUSTIC
EDITIONS

BLUFF-NEWS BSTV.GE

'
ot

kominform.ru

PHA HOBOCTH
$ Tepebrii kaman
'— Poccus |

MEDIACITY.GE

x-true.info
HYBRID
EDITIONS

World News'

Daily Raport
THE GEORGIAN TIMES v Raport \ primetime.ge

KoycomoIbcKasimpaBIa

9

PIA

Gorabbit.ru

Mshoblebi.ge
Rnbee.ru

Geomedia TV

1Exclusivetv.com

Source: Anti-Western Propaganda, Media Development Foundation, UN Association of Georgia, 2016.

The Armenian media landscape can also be described as one lacking freedom of speech and influenced by
the strong economic involvement of Russia. Russian television plays prominent role due to the significant
Russian diaspora in Armenia and use of Russian language. Three Russian TV state channels are licenced
to broadcast - Pervy Kanal (1st Channel), RTR Planeta, and Kultura, as well as a plethora of channels which
air via cable TV. In Armenia the Russian propaganda often uses the so called “traveling” topics that is
recurrent topics across the scope, for example the NGOs and civil society representatives as, “the West's
fifth column.” An example can be presented through the message “The delivery of the weaponry to the
participants of Nagorno-Karabakh conflict by Russia is a measure to maintain a balance of forces. If Russia
did not supply it, someone else would do it with worse consequences for security.” Another approach used
by the propaganda is the direct targeting of Western institutions, e.g.: “The European Union, its institutions
and policies (the Schengen Agreement, Neighborhood policy, social policy, security, etc.) are coming to an
end.” Armenia was one of the 18 countries surveyed in 2015 by the Washington-based Pew Research Center
on religious beliefs and national belonging. The research showed that 71 percent of Armenians favour “strong
ties with Russia” versus a bare 8 percent calling for stronger relations with the European Union (EU); in
addition, 83% of Armenians agree that a “Strong Russia is needed to counterbalance the West”, while 71%
of surveyed people admit that “Our national values are in conflict with Western values”. Even on issues not
directly connected to Russia, public opinion seems to think along the same lines. A total of 79 percent of
Armenians consider the collapse of the Soviet Union a bad thing and only 15 percent consider it good.

4 Anti-Western Propaganda, Media Development Foundation, UN Association of Georgia, 2016.
5 Anti-Western Propaganda, Media Development Foundation, UN Association of Georgia, 2016.

B S | T The Black Sea Trust 2

This publication is funded by a grant provided by the Black Sea Trust, a project
A PROJECT OF THE GERMAN MARSHALL FUND

for Regional Cooperation
8

by the German Marshall Fund of the United States. Opinions expressed in the
publication do not necessarily represent those of the Black Sea Trust, the
German Marshal Fund, or its partners.


http://www.mythdetector.ge/
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/65/file/eng/Antidasavluri-ENG-web_(2).pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/65/file/eng/Antidasavluri-ENG-web_(2).pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/65/file/eng/Antidasavluri-ENG-web_(2).pdf

D

CENTER FOR
THE STUDY OF
DEMOCRACY

Table 1. Differences in former Soviet republics on ties with Russia and EU
% in each former Soviet republic which declares that it is more important for their country to have strong ties

with Russia, the European Union or both
Russia European Union | Both equally (vol.)
Armenia 71% 8% 18%
Belarus 47 17 30
Moldova 43 15 33
Georgia 26 33 35
Latvia 14 29 50
Ukraine* 11 57 22
Estonia 8 43 46
Lithuania 6 36 54

*Data for Ukraine are from a 2015 Pew Research Center’s Global Attitudes survey.
Source: Survey conducted June 2015-July 2016 in 18 countries. “Religious Belief and National Belonging in
Central and Eastern Europe”, PEW Research Center.

Ukraine presents a special case. Due to the ‘active’ conflict between Russia and Ukraine at the moment, the
media is focused more on the anti-war rhetoric. Rather than direct anti-western propaganda, Kremlin aims at
shaping internal social conflicts. Media outlets evade the glorification of Russia, as well as discussing the
issue of Crimea. The media topics are instead concentrated on depicting the Ukrainian government, its
attempts for reforms and closing ties with the EU as harmful for the Ukrainian society. As a result, the trust
in the government and the state is undermined. To counter this influence, several legal provisions are in force
since spring 2014: broadcasting of above 80 Russian TV-channels is prohibited in Ukraine; a number of
Russian-made films is prohibited in TV and cinema; ansd broadcasters are obliged to disclose their final
beneficiaries. Despite the restrictive measures, large share of population still has free access to Kremlin-
controlled media (via satellite and online; in air from Russia or Russia-controlled territories), but the audience
of the latter shank (up to 8%) due to loss of trust (not more than 2%)®. Still, Kremlin-made narratives remain
widely spread among Ukrainian media due to the oligarch nature of media ownership and the lack of
professional capacity among Ukrainian journalists. Ukrainian media are never profit-making and exist due to
external investments. In general, national media landscape is divided between business clans determining
their discourse to achieve economic and political benefits. Talking about media that act officially on the
territories controlled by Ukrainian government, there are just few marginal outlets that evidently support
Kremlin’s aggression (such as Timer in Odesa region). Other outlets camouflage their propaganda behind
the mask of false patriotism and adherence to democratic values, and “alternative” or “opposition” point of
view. The experts point out’ that not the positive evaluation of the Kremlin's actions (which is in principle
unacceptable in Ukrainian situation) is important, but the spreading of narratives close to the Kremlin one's
and creating the social climate that contributes to accomplishing the objectives of the Kremlin in Ukraine.®

Russian propaganda and disinformation tactics are evident in Moldova since the Transnistrian conflict in
1992. With the recent outbreak of the conflict in neighboring Ukraine, Russia has transitioned to a more
aggressive stage of media use as means of control. The biggest television channels, which are the primary
source of information in Moldova, are owned by pro-Russian oligarchs. Historically, in the period between
1945 and 1990 a big number of newspapers in Moldova were edited in Russian language, and the soviet TV
stations were constantly promoting the policy of the Communist Party in all republics members of the Soviet
Union. Despite the changes in the 80s, the Russian media continued to exercise a huge influence upon the
Moldovan society. Given the process of russification as well as lack of local quality products, the citizens
continued to inform themselves from the media produced in Moscow. The former Soviet media sources, such
as "Komsomolskaya Pravda" and "Argumenty i Fakty" or TV broadcast stations "Pervyi Kanal", have
remained on the Moldovan market, and over the years have strengthened their audience positions, continuing
to promote the Russian Federation policy. A total of 45.9% of citizens trust the news broadcasted on TV.
Prime TV (which is rebroadcasting the Russian station Pervyi Kanal - considered by the experts to be the
most propagandistic channel) is ranked first in the preference of the audience (57.8%), followed by RTR
Rossia - 23.3% and NTV - 18, 5%°. The Association of Independent Press (API) carried out in 2017 the
monitoring®® of 5 Russian television stations that are rebroadcasted in Moldova and concluded that the
Russian media uses a huge number of information manipulation and propaganda techniques. Within this

6 Survey of Russian Propaganda Influence on Public Opinion in Ukraine Findings // Detector Media.
7 Kremlin Influence Index 2017: Joint Research Report, Kyiv: Detector Media, 2017, p. 41.
8 The text on Ukraine is based on a background paper by Mr. Roman Shutov, Program Director, Detector Media.
° Public Opinion Barometer, November, 2017
10 Final Monitoring Report of television stations from the Russian Federation that are rebroadcast in the Republic of Moldova
Bl S | T U‘C m"‘_“k Sea Trust _ This publication is funded by a grant provided by the Black Sea Trust, a project
for Regional Cooperation by the German Marshall Fund of the United States. Opinions expressed in the

A PROJECT OF THE GERMAN MARSHALL FUND publication do not necessarily represent those of the Black Sea Trust, the
German Marshal Fund, or its partners.



http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/11/2017/05/15120244/CEUP-FULL-REPORT.pdf
http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/11/2017/05/15120244/CEUP-FULL-REPORT.pdf
http://osvita.mediasapiens.ua/detector_media_en/reports_eng/survey_of_russian_propaganda_influence_on_public_opinion_in_ukraine_findings/
http://ipp.md/wp-content/uploads/2017/12/Rezultate-sondaj.-Partea-I.pdf
http://api.md/upload/files/Monitoring_Report_FINAL_ENG.pdf

GO

CENTER FOR
THE STUDY OF
DEMOCRACY

media landscape, the West and its values are vilified, portraying US, NATO and EU as responsible for the
military conflicts around the world. As a result people’s opinions and perceptions of EU change. According
to the Public Opinion Barometer, a poll conducted by the Institute for Public Policies and one of the most
credible exercises, in 2011, 64% of the respondents were in favour of Moldova's accession to the EU, and
15% were against!l. One year later, these values constituted 52% and 30%, correspondingly.'? In November
2017, the number of people who would vote in favour of EU membership decreased to 47%.%* On the other
side, in favour of accession to the Customs Union (Russia-Belarus-Kazakhstan), a matter that has never
been on the government agenda, unlike the one related to EU integration, would vote 43% of respondents.
Another issue that led to the development of the phenomenon of Russian propaganda was the poor
development of Moldovan media and political control of the press. Freedom House in its "Freedom of the
Press" report places the Republic of Moldova in the top countries with partially free press.* At the same time,
according to the Word Press Freedom Index of the International Organization "Journalists without Borders",®
in 2017 Moldova ranked 80th out of 180 countries from around the world, losing four positions compared to
2016 due to fact that "the editorial policy of Moldovan media institutions is influenced by political interests of
their owners, and the major challenges are journalistic independence and transparency of media ownership".
In 2015, amendments to the Broadcasting Code were approved, requiring radio and TV broadcasters to
make public the names of the owners. Thus, it was founded that Russian TV stations rebroadcasted in
Moldova belong to or are affiliated to the governing and pro-russian political from Moldova. According to the
Audiovisual Coordinating Council'®, Perviy Kanal is rebroadcasted in Moldova by Prime TV and STS are
owed by the leader of the Democratic Party of Moldova. NTV and TNT are owned by proxies and affiliates
related to the pro-Russian Party of Socialists and to the current President of the Republic of Moldova. RTR
is broadcasted in Moldova by a Russian company. Russian stations broadcast unilateral information and
propaganda messages that are constantly manipulating the public opinion. The messages convey that EU is
morally degrading and is about to face break-up, while the US and NATO only pursue war and destabilization;
the situation in the EU in general and in some EU member countries, such as France or Germany, is
presented in gloomy colours, the leaders of these countries are ridiculed and labelled, to emphasize their
lack of perspicacity, dependence on the will of US leaders and inability to solve crisis situations?’.

11 Public Opinion Barometer, May, 2011
12 public Opinion Barometer, April, 2012
13 Public Opinion Barometer, November, 2017
14 Freedom of the Press 2017
15 Rangliste der Pressefreiheit 2017
16 Statement on Transparency of Property, ACC
7 The text on Moldova is based on a background paper by Mr. Simion Ciochina, Communication Officer, IPRE, and Journalist, Deutsche Welle.
Bl S | T U‘C B]"‘_‘k Sea Trust _ This publication is funded by a grant provided by the Black Sea Trust, a project
for Regional Cooperation by the German Marshall Fund of the United States. Opinions expressed in the

A PROJECT OF THE GERMAN MARSHALL FUND publication do not necessarily represent those of the Black Sea Trust, the
German Marshal Fund, or its partners.



http://ipp.md/old/public/files/Barometru/Brosura_BOP_05.2011_prima_parte.pdf
http://ipp.md/old/public/files/Barometru/Brosura_BOP_05.2012.pdf
http://ipp.md/wp-content/uploads/2017/12/Rezultate-sondaj.-Partea-I.pdf
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/moldova
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/moldau/?L=0
http://cca.md/declara-ii-tv-1

